ژوندۍ
ژوندۍ
spot_img

وروستی خبرونه

اکادمی علوم افغانستان: طی سال گذشته ۳۷ پروژه تحقیقات علمی تکمیل شده است

اکادمی علوم افغانستان امروز ( دوشنبه، ۲۶ سنبله ) سال ۱۴۰۳ خورشیدی، در برنامه‌ای تشریح دست‌آوردهای یک‌ساله ادارات امارتی، طی کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گزارش اقدامات یک سال گذشته خود را ارائه کرد.

مسوولان این اداره اعلام کردند، طی یک سال گذشته، ۳۷ پروژه تحقیقات علمی تکمیل شده و ۲۰۸ پروژد دیگر تحت کار است.

مسوولان اضافه کردند، طی یک سال اخیر ۵۷ کنفرانس و شش سیمینار علمی–تحقیقی در سطح کشور از سوی این اداره در عرصه‌های مختلف برگزار شده است.

مسوولان این ادار می‌گویند، طی سال گذشته، به تعداد ۳۴ عنوان کتاب چاپ و ۲۵ عنوان کتاب ترجمه شده است.

به گفته مسوولان، تسهیلات لازم برای محققان و نویسندگان فراهم شده و با افزودی ۱۸ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب، در راستای غنامندی هرچه بیشتر کتاب‌خانه این اداره، اقدام صورت گرفته است.

این اداره اظهار کرده است، در جریان سال گذشته، به تعداد چهار تن اعضای علمی این اداره از برنامه‌های ماستری و دوکتورا فارغ و نیز به تعداد ۲۰ تن دیگر برای فراگیری برنامه‌های لیسانس، ماستری و دوکتورا به پوهنتون‌های داخلی و خارجی معرفی شده‌اند.

مسوولان این اداره تصریح کردند، پلان استراتیژیک شش ساله اکادمی علوم امارت اسلامی افغانستان ترتیب شده و هم‌چنان در خصوص بانک‌داری اسلامی اسناد رهنمودی از سوی این نهاد تکمیل شده است.

هم‌چنان، سفر هیأت رهبری این اداره به فدراتیف روسیه، ایران، امارات متحده عرب، جاپان و چین به منظور تأمین هماهنگی بیشتر، بازدید از بخش‌های علمی– تحقیقی و اتخاذ تدابیر لازم برای عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با بخش‌های مربوطه کشورهای نامبرده از اجراات مهم این اداره طی یک سال گذشته است.

افزون بر آن، به هدف تقویت هرچه بیشتر سطح همکاری‌های علمی با هفت پوهنتون دولتی و خصوصی تفاهم‌نامه‌های همکاری نیز به امضا می‌رسد.

طبق معلومات این اداره، به منظور انسجام بهتر و نظم بخشیدن به امور روزمره، اسناد تقنینی اکادمی علوم امارت اسلامی افغانستان ترتیب شده که عنقریب به مراجع مربوطه غرض بازن‌گری ارسال خواهد شد.