ژوندۍ
ژوندۍ
spot_img

وروستی خبرونه

ستره محکمه گزارش اجراأت یک سال گذشته را ارائه کرد

ستره محکمه امارت اسلامی امروز ( چهارشنبه، ۲۸ سنبله ) سال ۱۴۰۳ خورشیدی، در برنامه‌ای تشریح دست‌آوردهای یک‌ساله ادارات امارتی، طی کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گزارش اقدامات یک سال گذشته خود را ارائه کرد.

مسوولان ستره محکمه اعلام کردند، بر اساس حکم عالیقدر امیرالمومنین حفظه‌الله تعالی به‌مناسبت عید سعیدفطر و عید سعید‌اضحی به تعداد دوهزار و ۳۰۴ تن از زندان آزاد شده و یک‌هزار و ۹۲۰ تن دیگر حسب لزوم دید مراجع ذیربط از تخفیف برخوردار شده‌اند.

مسوولان این محکمه اضافه کردند، در جریان یک سال اخیر، مجموعاً به تعداد ۱۸۵ هزار و ۵۹۱ دوسیه حل و فصل شده است.

مسوولان ستره محکمه ذکر کردند، سال گذشته به تعداد ۲۵۰ هزار و ۷۶۲ قضیه حقوقی و جزایی در محاکم ابتداییه، مرافعه و تمیز دوران کرده که از این میان به ۲۰۳ هزار و ۴۷۸ قضیه در محاکم ابتدایه، ۳۴ هزار و ۷۶۲ قضیه در محاکم مرافعه و ۷۸۹۲ قضیه در محاکم تمیز رسید‌گی و متباقی تحت کار است.

ستره محکمه می‌گوید، در میان این قضایا، به هشت‌هزار و ۵ قضیه مواد مخدر و سه‌هزار و ۳۷۳ قضیه حقوق شرعی زنان نیز رسیدگی شده است.

به گفته این مسوولان، طی یک سال گذشته، ستره محکمه به تعداد ۱۷۹ هزار و ۸۱۸ وثایق را اجرا و ثبت دیتابیس کرده است.

به گفته این اداره، سال گذشته، به تعداد ۳۳۵ مورد مصوبات کابینه و احکام و فرامین عالیقدر امیرالمومنین حفظه‌الله تعالی به ستره محکمه مواصلت کرده که پیرامون آن اجراات اصولی نیز انجام شده است.

مسوولان این اداره تصریح کردند، طی سال ۱۴۴۵ هجری قمری، به تعداد ۳۸ نشست شورای عالی ستره محکمه برگزار شده و در خصوص ۱۹۱ موضوع مهم تصامیم لازم نیز اتخاذ شده است.

بر بنیاد آمار این اداره، هیأت موظف ریاست عمومی تفتیش این اداره، به تعداد ۵۳۳ موضوع را طبق اصول و مقررات نافذه مورد تفتیش قرار داده است. افزون بر آن، هیأت مؤظف طی یک سال اخیر به تمام ولایت‌ها سفر کرده، ضمن تفتیش محاکم مرافعه، ابتداییه شهری، ابتداییه ولسوالی و سایر محاکم، از زندان‌ها نیز بازدید و چگونگی وضعیت زندانیان را مورد بررسی قرار داده‌اند.