ژوندۍ
ژوندۍ
spot_img

وروستی خبرونه

وزارت امور خارجه: طی سال گذشته ده‌ها دیپلومات افغان از سوی کشورهای خارجی به‌گونه رسمی پذیرفته شدند

وزارت امور خارجه امروز ( پنج‌شنبه، ۲۹ سنبله ) سال ۱۴۰۳ خورشیدی، در برنامه‌ای تشریح دست‌آوردهای یک‌ساله ادارات امارتی، طی کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گزارش اقدامات یک سال گذشته خود را ارائه کرد.

مسوولان این وزارت می‌گویند، تقویت سطح تعامل و روابط دیپلوماتیک با کشورهای منطقه و جهان، توجه مزید بر تقویت سکتور صنعت و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش استخراج معادن، تحکیم روابط با کشورهای ذیدخل در خصوص تطبیق پروژه‌های اقتصادی، جلب مساعدت‌های بشردوستانه، هماهنگی با تمویل کنندگان پیرامون آغاز کار پروژه‌های نیمه‌تمام، زمینه‌سازی برای بحث پیرامون مسایل مهم و کلیدی افغانستان در پلت فارم‌های جهانی، از اجراات مهم طی یک سال اخیر است.

مسوولان ذکر کردند، در جریان سال گذشته، در خصوص مدیریت نمایند‌گی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای منطقه سعی پیگیر صورت گرفته و تلاش شده تا طبق نورم‌ها و اصول پذیرفته شده با دیپلومات‌های افغان تعامل انجام شود.

به گفته این مسوولان، در چارچوب دیپلوماسی مدبرانه امارت اسلامی، در راستای رفع تحریم‌ها و بیرون کشیدن اسامی برخی از مقامات افغان از فهرست سیاه، پیشرفت‌های چشم‌گیری صورت گرفته است.

مسوولان این وزارت اظهار کردند، طی سال گذشته، ده‌ها تن از دیپلومات‌های افغان به مالیزیا، ترکیه، پاکستان، ایران، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، چین، دوحه و امارات متحده عرب معرفی و نیز این دیپلومات‌ها از سوی کشورهای نامبرده به‌گونه رسمی پذیرفته شده‌اند.

به گفته مسوولان، در جریان سال گذشته، مقامات عالی‌رتبه کشورهای چین، روسیه، ترکیه، ایران، قزاقستان، قرغیستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، پاکستان، امارات متحده عرب، قطر، مصر، اندونیزیا، مالیزیا، و مسوولان ارشد اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی ضمن سفر به افغانستان، پیرامون مسایل مهم و کلیدی با مقامات و مسوولان امارت اسلامی دیدارهای دوجانبه و چند جانبه انجام داده اند.

مسوولان می‌افزایند، طی یک سال اخیر، به منظور تقویت سطح تعامل و همکاری دو طرف، ۴۶ سفر مسوولان امارت اسلامی تسهیل شده، زمینه اشتراک مسوولان ارشد امارت اسلامی در نشست‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی کشورهای قطر، ترکیه، پاکستان و ایران فراهم شده و نیز به تعداد ۲۵ نشست مهم با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی دایر شده است.

به گفته این وزارت، در خصوص تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی تلاش‌های مداوم انجام شده چنانچه، آغاز تطبیق پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی، از قبیل، پروژه تاپی، تاپ، سب ستیشن نورالجهاد، خط آهن؛ همچنان تلاش‌های مشترک افغانستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان، اوزبیکستان، پاکستان، ایران و چین در بخش تجارت و تسهیلات ترانزیتی از نمونه‌های بارزی در زمینه است.

مسوولان خاطر نشان کردند، جلب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معادن، تدویر شش نمایشگاه در کابل، اوزبیکستان و ترکمنستان به منظور بازاریابی به محصولات و تولیدات داخلی، اخذ یک‌هزار و ۶۸۱ بورسیه برنامه‌های ارتقای ظرفیت از کشورهای چین، امارات متحده عرب، پاکستان و اوزبیکستان، و یک‌هزار و ۱۷۴ بورسیه تحصیلی از کشورهای روسیه، چین، اوزبیکستان، آذربایجان، قزاقستان، مالیزیا و قطر، و جلب مساعدت های بشردوستانه کشورهای اوزبیکستان، چین، ترکمنستان، قرغیزستان، تاجیکستان و اندونیزیا به متضررین ناشی از زلزله‌های اخیر در هرات، کارکردهای این وزارت در یک سال اخیر است.

بر بنیاد آمار این وزارت، در یک سال گذشته، مجموعاً ۲۸۳ هزار و ۲۱۰ وثایق و اسناد تصدیق و صادر شده، ۴۱ هزار و ۵۹۵ اتباع خارجی ویزه دریافت کرده، ۹۷ هزار و ۵۵۶ جلد پاسپورت توزیع و ۴۲۶ هزار و ۱۴۱ جلد پاسپورت تمدید شده است.

افزون بر آن، ایجاد سیستم واحد و مرکزی صدور ویزه با ارائه خدمات در ۲۶ نمایند‌گی سیاسی و قونسلی، ایجاد سیستم واحد و مرکزی رودپاس با ارائه خدمات در ۸ نمایند‌گی سیاسی و قونسلی، و همچنان ارائه خدمات پاسپورت برای هموطنان در ۱۹ نمایندگی سیاسی و قونسلی اجراات مهم این وزارت است.

همچنان، ایجاد و فعال‌سازی سیستم ارائه خدمات پاسپورت در مربوطات پنج‌ میدان هوایی، هشت بندر کشور و هفت‌ ولایت، و همچنان امضا تفاهم‌نامه همکاری با اداره احصاییه و معلومات پیرامون عرضه خدمات در بخش‌های صدور تذکره‌های برقی، کارت تولد، و اسناد تثبیت هویت، از فعالیت‌های این وزارت در خصوص تسریع عرضه خدمات است.

مسوولان این وزارت تصریح کردند، در جریان سال گذشته، برای ۲۵۰ تن از کارمندان و دیپلومات‌ها در مرکز و ولایت‌ها برنامه‌های ارتقای ظرفیت برگزار شده، و به نیز تعداد ۲۸۵ تن از انستیتیوت دیپلوماسی این وزارت فارغ شده‌اند.