ژوندۍ
ژوندۍ
spot_img

وروستی خبرونه

برگزاری نشست ثبات نظام اسلامی، انسجام و تأمین وحدت ملی در جوزجان

وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل اعلام کرد که نشستی با حضور مسوولان این وزارت، بزرگان قومی، متنفذین و عالمان دین به منظور ایجاد ثبات در نظام اسلامی، انسجام و تأمین وحدت ملی در میان مردم در ولایت جوزجان برگزار شد.

مولوی محمد علی جان احمد، معین جرگه‌ها و هماهنگی این وزارت، گفت: «مردم باوقار افغانستان چندین بار نیروهای کفری انگلیس‌ها، روس‌ها و ناتو به رهبری آمریکا را که برای اشغال این سرزمین آمده بودند، شکست داده‌اند.»

وی همچنین افزود: «افرادی که همراه با اشغالگران فرار کردند، قوم و افغانیت خود را رها کردند. به این ترتیب، قشر فاسد جامعه از کشور خارج شد و اکنون افغان‌های اصیل و میهن‌دوست همه به دور گلیم صلح جمع شده‌اند.»

شیخ حضرت ولی حقانی، رییس جرگه‌ها، در سخنان خود گفت: «امپراتوری‌های بزرگ جهان به افغانستان تجاوز کرده‌اند، اما افغان‌ها با شجاعت از سرزمین خود دفاع کرده و به دشمنان خود پاسخ دندان‌شکنی داده‌اند. آن‌ها جان‌های خود را قربانی کردند تا فضای زندگی آزاد و مستقلی برای هموطنان خود فراهم سازند و با فداکردن جان خود، وطن را از وحشت کفار محافظت کردند.»

مولوی محمد آجان، رهبر و مشاور حل منازعات، در این نشست گفت: «هدف از عفو امیرالمؤمنین حفظه‌الله، پایان دادن به جنگ در کشور و ایجاد فضای اتحاد و همدیگرپذیری میان مردم بود. به فضل خداوند متعال، اکنون همه اقوام کشور در اتحاد و برادری با یکدیگر زندگی می‌کنند.»

در همین حال، متنفذین قومی در سخنان خود بیان کردند که به برکت نظام اسلامی، امروز همه اقوام به یک چشم دیده می‌شوند و تبعیضی وجود ندارد.

آن‌ها گفتند که مشکلات‌شان شنیده شده و به ادارات ذی‌ربط منتقل می‌شود و برای حل آن‌ها تلاش می‌شود.

بزرگان قومی همچنین خواهان تطبیق پروژه‌های انکشافی در مناطق خود شدند و از مسوولان خواستند که به ساخت جاده‌ها، پل‌ها، مکتب‌ها و فراهم‌سازی زمینه کار برای جوانان توجه داشته باشند.