ژوندۍ
ژوندۍ
spot_img

وروستی خبرونه

وزارت امور خارجه روسیه: هیچ راه‌حلی در افغانستان بدون گفت‌وگو و همکاری با مقام‌های امارت اسلامی وجود ندارد

وزیران امور خارجه روسیه، چین، ایران و وزیر دفاع پاکستان در حاشیه ۷۹مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشستی چهارجانبه را در مورد افغانستان برگزار کردند.

وزارت‌های خارجه ایران و روسیه در خبرنامه‌های جداگانه اعلام کردند که طرف‌های شرکت‌کننده رویکردهای خود را در قبال حل و فصل مسائل افغانستان مقایسه کرده و تأکید کردند که هیچ جایگزینی برای برقراری گفتگوی متقابل محترمانه و روابط با مقامات فعلی افغانستان وجود ندارد.

مسوولان امارت اسلامی تعامل با حکومت حاکم را در تقویت ثبات منطقه مؤثر می‌دانند و از نتیجه این نشست چهارجانبه استقبال می‌کنند.

از سوی هم، رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان می‌گوید که برای امنیت منطقه باید بامردم افغانستان همکاری شود.

او درسخنرانی‌اش در ۷۹ نشست مجمع عمومی ملل متحد گفته است که جهان باید در خصوص حل مسایل بشری در افغانستان کمک کند.

وی افزود:« نقطه مهم تضمین امنیت و همکاری در راستای بازسازی افغانستان و حمایت از مردم این کشور است برای تامین امنیت در منطقه، باید به مردم افغانستان در بازسازی اقتصاد این کشور و حل مسایل بشردوستانه کمک انجام شود.همکاری در جهت احیای اقتصاد افغانستان یکی از عوامل مؤثر برای تأمین امنیت منطقه است.»

برخی از آگاهان نیز به این باور هستند که کشورهای منطقه و فرامنطقه راهی به جز تعامل با امارت اسلامی ندارند.

این در حالی است که پیش از این بختیار سعیدوف، وزیرخارجه اوزبیکستان، افغانستان را بخش جدایی ناپذیر آسیایی مرکزی یاد کرد و تاکید کرده بود که کلید ثبات و توسعه پایدار منطقه در حل مسله افغانستان نهفته است.