ژوندۍ
ژوندۍ
spot_img

وروستی خبرونه

سخنرانی مولوی امیر خان متقی در ششمین نشست فارمت مشورتی مسکو

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلاة والسلام علی محمدو علی اله واصحابه اجمعین، و بعد.

نمایندگان کشورهای عضو و کشورهای مهمان در ششمین نشست مشورتی فارمت مسکو در مورد افغانستان، صبح همه شما بخیر.

در قدم نخست می‌خواهم از حکومت فدراسیون روسیه اظهار سپاس نمایم که مانند گذشته در ششمین نشست فارمت مشورتی مسکو نیز از هیات امارت اسلامی افغانستان دعوت نموده است و از میزبانی گرم وزارت امور خارجه روسیه و شخص وزیر امور خارجه آقای سرگی لاوروف هم سپاس گذاریم.

حکومت فدراسیون روسیه زمانی دست به ابتکار فارمت مسکو زد که وضعیت در افغانستان مبهم و نگران کننده بود. فارمت مسکو برای امارت اسلامی افغانستان حتی قبل از آزادی کشور فرصت بحث و گفتگو با کشورهای تاثیرگذار منطقه و فرامنطقه را مساعد ساخت که بدون شک نقش مؤثر ایفا نموده است و به همین دلیل، امارت اسلامی افغانستان همیشه به سطح بالا در این نشست ها شرکت نموده است.

حاضرین گرامی!

خوشبختانه با گذشت سه سال از حاکمیت دوباره امارت اسلامی افغانستان، همکاری ها میان افغانستان و کشورهای منطقه شاهد پیشرفت های قابل ملاحظه بوده است.

پس از آنکه جمهوری مردم چین به عنوان نخستین کشور سفیر امارت اسلامی افغانستان را در آغاز سال جاری پذیرفت….به تعقیب آن پس از توافق های دوجانبه موفق شدیم که دیپلومات هایی مان به سطح سفیر از سوی کشورهای امارات متحده عربی و جمهوری ازبکستان نیز پذیرفته شوند.

خوشبختانه این سلسله ادامه دارد و ما در حال گفتگوهای سازنده در این مورد با دیگر کشورها نیز استیم و با گذشت هر روز سطح و ساحه دیپلوماسی ما افزایش بیشتر می یابد.

 امیدواریم با کشورهای دیگر نیز پیشرفت های خوبی داشته باشیم.

همچنان قابل ذکر است که کشورهای قزاقستان و قرغزستان نام “جنبش طالبان” که در گذشته امارت اسلامی با آن مسمی بود، را از لیست گروه های ممنوعه حذف نمودند. این اقدامات نشانگر شکل گیری درک خوب سیاسی و از میان برداشتن مانعی فرا راه توسعه بیشتر روابط دوجانبه است.

همچنان اظهار نظرهای مثبت مقامات بلندپایه فدراسیون روسیه در این مورد را به دیدۀ قدر می‌نگریم و امیدواریم در آیندۀ نزدیک شاهد برداشتن گام های مؤثرتر باشیم.

حضار گرامی!

یکی از عرصه هایی که امارت اسلامی افغانستان در آن پیشرفت چشمگیر نموده است، اعادۀ امنیت و ثبات در افغانستان است.

پس از نزدیک به نیم قرن جنگ های تحمیلی و بی ثباتی های دوامدار، امروزه افغانستان دارای امنیت سرتاسری گردیده است.

ما توانستیم که در جریان سه سال گذشته روایت حاکم در افغانستان را از دغدغه امنیت به سوی توسعه محوری، بازسازی اقتصادی ‌و جذب سرمایه‌گذاری و ارایه خدمات بهتر برای مردم افغانستان تغییر دهیم.

بادرنظرداشت موقعیت خاص افغانستان در منطقه، بدون شک امنیت و ثبات در افغانستان به نفع همه کشورهای منطقه و فرامنطقه می باشد.

حکومت افغانستان در سه سال گذشته در کنار آنکه مصروف ساختن نهادهای حکومتی بخصوص نهادهای امنیتی بوده، توجه خاص به مبارزه در برابر گروهک های تخریبکار و فتنه‌گر نیز بوده که الحمدلله در نتیجه اقدامات مؤثر ارگان های امنیتی امارت اسلامی افغانستان امروزه هیچ گروهی در افغانستان جای پای ندارد و هیچکس نمی تواند با به کارگیری خاک افغانستان بر ضد امنیت منطقه تحرکاتی داشته باشد.

قابل یادآوری است، که در طول سه سال گذشته حملاتی که به نام داعش در افغانستان صورت گرفته است، اکثریت شان اتباع کشورهای دیگر بوده اند و از بیرون وارد افغانستان شده بودند.

با استفاده از این فرصت از همه کشورهای منطقه خواهان همکاری در قسمت جلوگیری سربازگیری از اتباع شان توسط داعش و بعد فرستادن شان به افغانستان و دیگر کشورها جهت انجام عملیات تخریبکارانه می باشیم.

اطلاعات نشان می دهد که در این اواخر داعش توانسته است در بیرون از مرزهای افغانستان مراکز تجهیز و تربیت ایجاد نماید که باعث نگرانی حکومت افغانستان می‌باشد.

بعضی اوقات نماینده های برخی کشورها در شورای امنیت سازمان ملل متحد و یا در رسانه‌ها از وجود تهدیدها در خاک افغانستان اظهار نگرانی می کنند.

این اظهارات کاملا بی اساس بوده و به باور ما خلای معلوماتی پیرامون افغانستان و یا تحریف معلومات توسط حلقات خرابکار تا سازمان های بین المللی راه یافته است.

خواهش ما این است که از عینک بیگانه ها به سوی افغانستان نگاه نشود، بلکه خود باید با استفاده از منابع معلوماتی موثق اطمینان حاصل نمایند. ما حاضریم در این مورد همکاری نماییم.

در کنار امنیت، مواد مخدر که در گذشته به یک نگرانی جدی برای منطقه و جهان مبدل شده بود،  جلوی هر نوع کشت، پروسس و قاچاق مواد مخدر در نتیجه سیاست های مسؤولانه و جدی رهبری امارت اسلامی افغانستان گرفته شده است.

لازم به ذکر می دانیم که در این اواخر شاهد قاچاق نوع پروسس شده‌ای مواد مخدر از بیرون به افغانستان استیم که در این زمینه از همه کشورهای همسایه توقع داریم که در قسمت جلوگیری این مشکل همکاری نمایند.

یک افغانستانِ مستقل، دارای امنیت، ثبات و توسعه یافته و عاری از هر نوع مواد مخدر از هر لحاظ به نفع منطقه و جهان است.

حضار گرامی!

امنیت مطمئن در افغانستان برای ما و شرکای اقتصادی ما فرصت داده است تا در جهت آغاز کار عملی پروژه های بزرگ منطقه ای که متأسفانه ده ها سال به تعویق افتاده بودند، دست به کار شویم.

آغاز کار عملی پروژه های بزرگ منطقه‌ای مانند لوله کشی پایپ لاین پروژه تاپی در خاک افغانستان، پروژه انتقال برق ترکمنستان به پاکستان از راه افغانستان یا تاپ، توسعه خط آهن و فایبر نوری در خاک افغانستان از جمله پروژه های بزرگیست که در ماه گذشته توسط مقامات بلند پایه افغانستان و ترکمنستان افتتاح گردید.

در عین زمان این پیشرفت‌ها نشان می دهد که بالاخره زمان استفاده از فرصت پدید آمده در افغانستان مساعد شده است و حکومت افغانستان با عنوان کردنِ سیاست خارجی اقتصادمحور علاقمند است که در بحث اتصال منطقه‌ای وارد مرحله همکاری‌های عملی گردد.

قابل یادآوری می دانم که حکومت افغانستان علاقمند است که بقیه پروژه های اتصال منطقه ای از جمله افغان ترانس، راه لاجورد، کوریدور شمال جنوب، پروژه کاسا یک هزار و خط آهن ترکمنستان، افغانستان و تاجکستان یا ټاټ با همکاری شرکای منطقه ای به زودوی آغاز گردند.

آمار نشان می دهد که در جریان سه سال گذشته تجارت ما با کشورهای همسایه ومنطقه، بخصوص ایران، تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و فدراسیون روسیه، افزایش یافته است.

در افغانستان شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری به وجود آمده است. در بخش های معادن، زراعت، انرژی افتابی، بادی و آبی، مسیر های ترانزیتی مانند شاهراه ها و خط آهن، و کارخانه های صنعتي زمینه های خوبی سرمایه گذاری وجود دارد.

حضار گرامی!

رسیدن به این هدف نیازمند درک درست سیاسی از همدیگر و توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه می‌باشد.

بنابراین، پیشنهاد می‌نمایم تا با همکاری کشور میزبان و اعضای فارمت مسکو، این میکانیزم را به یک روند همکاری میان افغانستان و منطقه مبدل نماییم.

این از یک سو مسیر واضح و اهداف روشن برای این ابتکار ارزنده فدراسیون روسیه تعیین خواهد کرد و از جانب دیگر در توسعه همکاری های عملی میان افغانستان و کشورهای منطقه نقش ارزنده خواهد داشت.

در پایان ضروری می دانم که از وضعیتِ وخیم در شرق میانه نیز یادآوری نمایم. متأسفانه نظم حاکم بین المللی در جلوگیری از کشتار بی رویه‌ای مردم مظلوم غزه توسط رژیم صهیونیستی ناکام ماند و عملاً کارآیی سازمان ملل متحد را با سؤال مواجه نموده است.

نه تنها اینکه از نسل کشی در غزه جلویگری نشد، بلکه با گذشت هر روز وحشت و جنایات رژیم اسراییلی در منطقه رو به گسترش است.

توقع می رود بازیگران تأثیرگذار در منطقه و جهان احساس مسؤولیت نمایند و دست به اقدامات عاجل و عملی برای پایان دادن به کشتار مردم غزه، لبنان و بقیه مناطق بزند.