ژوندۍ
ژوندۍ
spot_img

وروستی خبرونه

رییس اداره حفاظت از محیط زیست: جامعه جهانی باید افغان‌ها را بخشی از خود بدانند و از تبعیض پرهیز کنند

مولوی مطیع‌الحق خالص، رییس عمومی اداره ملی حفاظت از محیط زیست در کنفرانسی تحت عنوان تغییرات اقلیمی از جامعه جهانی خواست که افغان‌ها را بخشی از خود بدانند و از تبعیض پرهیز کنند.

اداره ملی حافظت از محیط زیست می‌گوید، این کنفرانس به بررسی چالش‌ها و بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در افغانستان پرداخته شد.

به گفته این اداره، در این کنفرانس شماری از مسوولان امارت اسلامی، نمایندگان نهادهای جهانی، متخصصان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان، کاردار اتحادیه اروپا در کابل و معاون موسسه (TLO)  نیز حضور داشتند.

این اداره افزوده است که تمامی شرکت‌کنندگان از جامعه جهانی خواستند که مسائل محیط زیستی و انسانی را سیاسی نکنند و به‌سرعت ۳۲ پروژه محیط زیستی در افغانستان را آغاز کنند.

آن‌ها همچنین بر اهمیت فراهم‌سازی فرصت‌ها برای سازگاری و مبارزه با تغییرات اقلیمی تأکید کردند و هشدار دادند که در صورت عدم توجه جدی به این تهدیدات، افغانستان با بحران‌های بزرگ‌تری روبه‌رو خواهد شد.

مولوی مطیع‌الحق خالص افزود:« افغانستان هیچ نقشی در ایجاد تغییرات اقلیمی نداشته و این وظیفه جهانیان است که به کشور ما در برابر پیامدهای این تغییرات کمک کنند.»

آقای خالص همچنین از نهادهای بین‌المللی خواست که زمینه حضور مسوولان اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان را در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی (COP29) در آذربایجان فراهم کنند تا مشکلات افغان‌ها را با جامعه جهانی به اشتراک بگذارند.

رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان، نیز در این کنفرانس گفت:« ما به بیان مشکلات افغانستان در مجامع بین‌المللی ادامه خواهیم داد و حمایت خود را از افغان‌ها حفظ خواهیم کرد.»

خانم ویرانیکا، شارژدافیر اتحادیه اروپا به موضوع تغییرات اقلیمی به عنوان یک چالش جدی اشاره کرده و تأکید کرد که اتحادیه اروپا ۹۰ میلیون یورو برای این موضوع تخصیص داده است.

در همین‌حال، در این کنفرانس مولوی مجیب‌الرحمن عمر آخوندزاده، معین وزارت آب و انرژی، و داکتر فاروق اعظم، مشاور این وزارت، نیز پیرامون تأثیرات تغییرات اقلیمی بر بخش آب و سایر حوزه‌ها سخن گفتند و بر لزوم همکاری‌های جامعه جهانی تأکید کردند.

این کنفرانس با همکاری مالی موسسه روابط (TLO) برگزار شد و هدف آن جمع‌آوری آمار و اطلاعات پیرامون تأثیرات تغییرات اقلیمی بر افغانستان و انتقال این معلومات به جامعه جهانی بود.