ژوندۍ
ژوندۍ
spot_img

وروستی خبرونه

مولوی عبدالکبیر: امارت اسلامی از هر طریق ممکن از تاجران، سرمایه‌گذاران و صنعت‌کاران حمایت می‌کند

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا، در مراسم افتتاح ۳۱ مین نمایشگاه محصولات زراعتی و مالداری در کابل اشتراک و سخن‌رانی کرد.

در این مراسم، افزون بر ملا عبدالغنی برادر آخوند و مولوی عبدالسلام حنفی، معاونان اقتصادی و اداری رییس‌الوزرا، شماری از مسولان امارت اسلامی، سرمایه‌گذاران، تاجران، صنعت‌کاران، دیپلمات‌های خارجی و شهروندان نیز شرکت داشتند.

معاون سیاسی ریاست‌الوزرا از رهبری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری و برگزارکنندگان نمایشگاه ابراز امتنان کرد و گفت: «افغانستان برای جهان و منطقه محصولات زراعتی مورد پسند دارد، اما متأسفانه اکثر اوقات این محصولات به بازارهای بین‌المللی نمی‌رسند. امید است امسال میوه‌های تازه و خشک افغانستان نسبت به سال گذشته با کیفیت و کمیت بالاتری به خارج صادر شود.»

مولوی عبدالکبیر افزود که میوه‌جات و سایر تولیدات کشور، به‌ویژه قالین، پس از این به نام افغانستان به کشورهای خارجی صادر می‌شوند و این سرزمین در میدان اقتصادی بین‌المللی جایگاه و نام خود را به‌دست می‌آورد.

او خاطرنشان کرد که امارت اسلامی از هر طریق ممکن از تاجران، سرمایه‌گذاران و صنعت‌کاران خود حمایت می‌کند و رساندن محصولات افغانستان به بازارهای بین‌المللی وظیفه‌ای است که بر عهده همه قرار دارد.

وی افزود که سکتور زراعت و مالداری افغانستان ظرفیت‌های خوبی دارد و از شرکت‌ها و کمپانی‌های داخلی و خارجی خواست که در این سکتور سرمایه‌گذاری کنند.

به گفته مولوی عبدالکبیر، امارت اسلامی قصد دارد با مکانیزه‌سازی زراعت و عصری‌سازی سیستم آبرسانی، برای تقویت زراعت و مالداری کار کند. در این بخش، سهم نهادهای بین‌المللی و سرمایه‌گذاران خصوصی بسیار مهم است.

موصوف به مسئولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفت که بر روی لبنیات، تخم‌های اصلاح شده و مکانیزه‌سازی زراعت در کشور توجه اساسی کنند.

همچنین ادارات مسوول باید به پروژه‌های تمرکز بیشتری داشته باشند که در تقویت اقتصاد کشور، ایجاد کاریابی برای جوانان و افزایش درآمد دهقانان مهم باشد.

معاون سیاسی تصریح کرد، امارت اسلامی می‌خواهد افغانستان در عرصه غلات به خودکفایی برسد. به همین خاطر کار بر روی کانال قوش‌تیپه، کانال شاهی لغمان و احداث بندها و کانال‌ها به منظور مهار آب‌ها در ولایات مختلف آغاز شده است.

مولوی عبدالکبیر از کشورهای همسایه و منطقه خواست که موانع بر سر راه تاجران افغان ایجاد نکنند، راه‌ها را مسدود نسازند و اجازه دهند تا محصولات و تولیدات زراعتی افغانستان به بازارهای بین‌المللی برسد.

موصوف در پایان سخنان خود تأکید کرد که امارت اسلامی، افغانستان خودکفا را به نفع منطقه و جهان می‌داند. به همین خاطر از تمام کشورها می‌خواهد تا در ساخت زیرساخت‌ها و تقویت اقتصادی افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.