ژوندۍ
ژوندۍ
spot_img

وروستی خبرونه

تولید ۴٫۸۳ میلیون متریک تُن گندم در سال ۱۴۰۳ خورشیدی

اداره ملی احصائیه و معلومات با استفاده از تکنالوژی ریموت سنسینگ و تعبیر تصاویر ماهواره‌یی، ساحات تحت کشت گندم به سطح کشور را در سال ۱۴۰۳ خورشیدی تثبیت کرده که براساس آن در سراسر کشور حدود ۴٫۸۳ میلیون متریک تُن گندم تولیده شده که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این تخمین، مجموع ساحه تحت کشت گندم در این سال ۱۲,۲ میلیون هکتار زمین به سطح کشور بوده که از جمله ۱٫۳۸ میلیون هکتار آن آبی و ۷۳۶ هزار هکتار آن للمی می‌باشد.

طبق ارقام به‌دست‌آمده، ساحه تحت کشت گندم در این سال حدود ۷۰ درصد کُل ساحه زراعتی تحت کشت کشور را تشکیل می‌دهد.

رقام به‌دست‌آمده بیان‌گر آن است، ۲٫۸ درصد ساحه تحت کشت آبی و ۸٫۲ در صد ساحه تحت کشت للمی در سال روان نسبت به سال گذشته افزایش آمده‌ و دلیل عمده این افزایش، باران‌های موسمی به‌موقع و کشت گندم به جای کوکنار بوده است.

در همین‌حال، بیش‌ترین ‌گندم آبی در ولایت‌های هلمند، کندهار، فراه و کندز و بیش‌ترین گندم للمی در ولایت‌های تخار، هرات، بادغیس و فاریاب کشت شده است.

هم‌چنان، بادرنظرداشت تخمین نفوس، در مجموع به حدود ۶٫۸۲ میلیون متریک تُن گندم در سراسر کشور نیاز بوده که به اساس آن تولیدات گندم در سال ۱۴۰۳ خورشیدی حدود دو میلیون متریک تُن کمبود را نشان می‌دهد.

قابل یادآوری است که اداره ملی احصائیه و معلومات تصاویر ماهواره‌ای را در سیستم معلومات جغرافیایی از زمان کشت تا برداشت محصول تحلیل و تجزیه کرده و ارقام آن‌را ارائه می‌کند.