ژوندۍ
ژوندۍ
spot_img

وروستی خبرونه

ملل متحد: غزه به دلیل جنگ اسراییل ۶۹ سال به عقب برگشته است

اداره توسعه ملل متحد UNDP در گزارشی تازه خود اعلام کرده است که غزه به دلیل جنگ‌های اسراییل در زمینه‌های توسعه‌ای مانند صحت، تعلیم و تربیه ۶۹ سال به عقب برگشته و میلیون‌ها فلسطینی با فقر و تنگدستی مواجه شده‌اند.

در این گزارش که روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۲ اکتوبر ) منتشر شده، آمده است که اقتصاد کُل فلسطین نسبت به سال گذشته که اسراییل حملات خود را به غزه آغاز کرد، ۳۵ درصد تضعیف شده و نرخ بی‌کاری به ۴۹.۹ درصد افزایش یافته است.

بررسی‌های  UNDPنشان می‌دهد، میزان پیشرفت انسانی در غزه به‌طور متوسط به سطح تخمینی سال ۱۹۵۵ میلادی کاهش یافته است؛ (به عبارتی، بیش از ۶۹ سال پیشرفت از بین رفته است.)

افزون بر آن، برآورد شده که پیشرفت‌های ۱۶ ساله در کرانه باختری اشغالی نیز از بین رفته است.

اگر حملات اسراییلی‌ها افزایش یابد، به بدتر شدن وضعیت انسانی هشدار داده شده است.

بر اساس گزارش اداره توسعه سازمان ملل متحد، پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری فقر در تمام غزه دو برابر شده و به ۷۴.۳ درصد برسد.

طبق این گزارش، در تمام فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری اشغالی ۴.۱ میلیون نفر بی‌خانمان محسوب می‌شوند و تنها در سال گذشته ۲.۶۱ میلیون نفر به این تعداد افزوده شده‌اند.

به گزارش الجزیره، نماینده UNDP در دیرالبلاح در مرکز غزه گفته است که فلسطین با مشکلات بی‌سابقه‌ای مواجه است.

اخیم شتاینیر، رییس اداره توسعه ملل متحد، به خبرگزاری فرانس پرس گفت:« به دلیل جنگ زیرساخت‌ها ویران شده، فقر افزایش یافته و مردم امکانات زندگی خود را از دست داده‌اند. این جنگ مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده و وضعیت زندگی آنان را دشوار کرده است.»

او افزود: «این ارزیابی اجتماعی-اقتصادی نشان می‌دهد که به دلیل ویرانی‌های گسترده، فلسطین ده‌ها سال به عقب برگشته است.»

به گفته آقای شتاینیر، اگر پس از جنگ هر سال کمک‌های بشردوستانه به فلسطین ارسال شود، اقتصاد آن کشور نیز در یک دهه به حالت قبلی خود باز نخواهد گشت.

در تحقیق UNDP همچنین آمده است که به دلیل حملات گسترده اسراییل در غزه ۴۲ میلیون تن ویرانی و زباله ایجاد شده که تهدید جدی برای صحت و سلامت بشری است.

حملات اسراییلی‌ها به غزه بیش از یک سال ادامه دارد البته در این مدت، هزاران فلسطینی شهید و مجروح شده و بسیاری دیگر بی‌خانمان و آواره شده‌اند.

اداره امور مهاجران سازمان ملل متحد در فلسطینی (آنروا) می‌گوید که در هر جا بوی اجساد حس می‌شود، اجساد در سرک‌ها و کوچه‌ها افتاده‌اند و یا زیر ویرانی‌ها مدفون شده‌اند. دسترسی به اجساد و انتقال کمک‌های بشردوستانه مختل شده است.

اداره دفاع مدنی غزه اعلام کرده است که اسراییلی‌ها مانع انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه می‌شوند و ۹۶ درصد مردم با کمبود شدید غذا مواجه‌اند.

وزارت صحت فلسطین اعلام کرده است که از تاریخ هفتم اکتوبر سال ۲۰۲۳ میلادی، به دلیل حملات رژیم صهیونیستی، ۴۲ هزار و ۷۹۲ فلسطینی شهید و ۱۰۰ هزار و ۴۱۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.