در نشست شورای تحصیلات عالی، چهار برنامه دکتورا در پوهنتونهای امارتی، هشت برنامه ماستری در پوهنتونهای امارتی و خصوصی، و پنج پوهنځی جدید در پوهنتونهای امارتی و خصوصی کشور ایجاد شد.
این نشست بهریاست شیخ نداء محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی و با حضور نمایندگان وزارت مالیه، اقتصاد و معارف، پوهنتونهای مرکزی و خصوصی برگزار شد.
آقای ندیم در این نشست تأکید کرده که وزارت تحصیلات عالی متعهد به پیشرفت، معیاریسازی، حمایت و ارتقای پوهنتونهای امارتی و خصوصی کشور است.
وزیر تحصیلات عالی گفته که در چهار سال گذشته اصلاحات وسیع صورت گرفته، کیفیت تحصیلات ارتقا یافته و معیارهای علمی اجرا شدهاند.
وی افزوده که پس از حاکمیت امارت اسلامی، این وزارت حدود ۱۰۰ رشته ماستری و بیش از ۳۰ رشته دکتورا در حوزههای علوم طبیعی و اجتماعی ایجاد کرده است.
به گفته وی، این اقدام با هدف گسترش تحصیلات عالی در داخل کشور، بهویژه در رشتههایی همچون کمپیوتر، انجینری، طب، زراعت و سایر حوزهها انجام شده است.
افزون بر این، تلاش میشود تا برنامههای ماستری با هدف پاسخگویی به نیازهای جوانان افغان و تحقق خودکفایی علمی راهاندازی شود.
در کنار استادان داخلی، استادان خارجی نیز با حقوق مناسب برای تدریس در این برنامهها استخدام میشوند و این روند همچنان ادامه دارد.
قابل ذکر است که شورای تحصیلات عالی طبق هدایت رییسالوزرا امارت اسلامی تأسیس شده و مرجع تصمیمگیری در زمینه تأسیس، لغو و سایر امور مهم مرتبط با پوهنځیها، برنامهها و بخشهای وزارت تحصیلات عالی به شمار میرود.

