مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزراء در سیمینار تحت عنوان “مزایای بیطرفی افغانستان در سیاست خارجی” که از طرف اکادمی علوم افغانستان برگزار گردیده بود، اشتراک و سخنرانی نمود.
معاون اداری ریاست الوزراء ضمن ابراز قدردانی از مسئولان اکادمی علوم افغانستان جهت برگزاری این سیمینار تحقیقی، برگزاری همچون سیمینارها با حضور محققین داخلی و خارجی را جهت انجام تحقیقات در مورد مسائل کشور یک امر مهم و ضروری خواند.
آقای حنفی گفت، در نظر گرفتن اصل بیطرفی در سیاست خارجی یک میکانیزم مهم جهت تثبیت صلح و امنیت پایدار در کشور و جلوگیری از رشد پتانسیل منازعات در قبال همسایگان، بازیگران منطقوی و جهانی میباشد با مراجعه به تاریخ سیاسی، افغانستان در جنگهای جهانی اول و دوم بیطرفی خود را اعلان نمود با توجه به این بی طرفی افغانستان با مشارکت سایر کشورهای بیطرف در اپریل ۱۹۵۵ سازمان کشورهای عدم تعهد را ایجاد نمود که بیانگر بیطرفی و استقلال افغانستان بود، اما با تهاجم اتحاد جماهیر شوروی به کشور این بیطرفی از میان رفت و افغانستان عملاً در جبهه شوروی قرار گرفت.
معاون اداری ریاست الوزراء افزود، در بیست سال گذشته با اشغال افغانستان توسط ناتو و شرکای آنها، افغانستان متحمل زیانهای سخت گردید، زیربناها تخریب شد، منابع مالی که از خارج تحت عنوان بازسازی افغانستان وارد میگردید حیف و میل میگردیده و نیز منابع داخلی توسط چند فرد مشخص به یغما برده شد.
وی خاطرنشان کرد، با حاکمیت امارت اسلامی در کشور، صلح و امنیت سرتاسری حاکم گردید، فساد اداری از بین برده شد، کشت، تجارت، قاچاق و استعمال مواد مخدر ممنوع گردید.
بر اساس آمارهای مختلف بین ۳ تا ۵ میلیون معتاد در کشور وجود داشت که یک میلیون آنها را زنان و اطفال تشکیل میدادند که از طرف امارت اسلامی جمعآوری و تحت تداوی قرار گرفتند، گداها جمعآوری و برای افراد نیازمند کفالت و معاش تعیین گردید، پروژههای انکشافی مختلفی از قبیل کانال قوشتیپه، بازسازی تونل سالنگ، شاهراه کابل – کندهار و اعمار چک دمها در هر ولسوالی، راهاندازی گردید.
مولوی عبدالسلام حنفی افزود، امارت اسلامی میخواهد افغانستان یک کشور مستقل و بیطرف باقی مانده و عضو هیچ ائتلاف نظامی نشود، زیرا تاریخ نشان داده است هر زمانی که افغانستان عضو یک ائتلاف گردیده از طرف دیگران مورد تاخت و تاز قرار گرفته و هیچ سودی برای افغانستان نداشته است.
معاون اداری ریاست الوزراء تصریح کرد، که امارت اسلامی خواهان روابط نیک و حسنه مبتنی بر تعامل و احترام متقابل با کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه است و به حاکمیت آنان احترام داشته و در امور داخلی کشورها مداخله نمیکند و از آنان نیز میخواهد به حاکمیت افغانستان احترام بگذارند و در امور داخلی ما مداخله نکنند؛ همانطوری که آبادی خود را در تخریب کشورهای همسایه جستجو نمیکنیم، همسایگان ما هم آبادی خود را در تخریب کشور ما جستجو نکنند، ما میخواهیم همه آباد باشیم.
به گفته آقای حنفی، همۀ افغانها در کشور به عنوان برادر زندگی میکنند و حقوق همه بر اساس شریعت اسلامی محفوظ است، آبرو، خانواده، ملکیت و معابد هموطنان سیک و اهل هنود در افغانستان در سایه امارت اسلامی محفوظ است و از افغانهایی که به هر دلیلی به خارج از کشور بیرون رفتهاند خواست تا به کشور برگردند و آبرومندانه در کشور خود زندگی، کار و فعالیت نمایند و امارت اسلامی امنیت جانی و مالی آنان را تأمین میکند.

